PERİODONTOLOJİ

Periodontology

PERİODONTOLOJİ NEDİR?
Periodontoloji; dişleri çevreleyen dokuların sağlığıyla ilgilenen bilim dalıdır. Dişleri çevreleyen dokular hem sert hem de yumuşak dokulardan oluşur. Diş yüzeyi ve kemik sert dokuları oluştururken, dişetleri de yumuşak dokuyu oluşturur. Dişleri çevreleyen destek dokuların ve dişetlerinin sağlığı demek olan Periodontal sağlık, ağız ve diş sağlığının önemli bir parçasını, ağız ve diş sağlığı da genel vücut sağlığının ayrılmaz bir parçasını oluşturur.
DİŞ ETİ HASTALIKLARI NELERDİR?
Diş eti hastalıkları, basit bir dişeti iltihabından (gingivitis) çene kemiklerinin eridiği, dişlerin sallanarak kaybedildiği şiddetli enfeksiyonlara (periodontitis) kadar geniş bir alanı kapsar.
DİŞ ETİ HASTALIĞININ BELİRTİLERİ NELERDİR?
  • Diş fırçalama sırasında, sert gıdalar yerken ya da kendiliğinden kanayan diş etleri
  • Kırmızı, şiş ve hassas diş etleri
  • Dişlerden kolaylıkla ayrılabilen, uzaklaşan diş etleri
  • Dişler ve diş etleri arasında iltihabi akıntı
  • Sallanan veya giderek birbirinden uzaklaşan dişler (dişler arasında aralıkların oluşması veya mevcut aralıkların artması)
  • Diş boylarının uzaması
  • Isırma sırasında alt ve üst dişler arasındaki ilişkilerin değişmesi
  • Bölümlü protez uyumundaki değişiklik, bozulma
  • Sürekli kötü ağız kokusu
  • MİKROBİYAL DENTAL PLAK
    Mikrobiyal dental plak; açık sarı renkte, yumuşak, yapışkan, uzaklaştırılması zor, kolonize olmuş bakterilerden oluşan bir biofilm tabakasıdır. Plak içerisindeki bakterilerin salgıladığı kimyasal maddelerin dişetlerine ve dişeti altındaki kemiğe zarar vermesi sonucu dişeti hastalıkları oluşur. Dental plak diş fırçası ve diş ipi kullanımıyla diş yüzeyinden kolayca uzaklaştırılabilir. Dental plak diş yüzeyinden kaldırılmazsa diş taşı oluşur. Diş taşı (sarı veya kahverengimsi renkte) ; diş yüzeyindeki plağın temizlenmemesi halinde tükrükteki mineraller aracılığıyla sertleşmiş halidir. Dişeti hastalığına sebep olan bakteriler diş taşları üzerinde daha kolay ve hızlı çoğalarak hastalığın seyrini kolaylaştırır ve hızlandırır.
    DİŞ ETİ HASTALIKLARININ TEŞHİSİ VE TEDAVİSİ
    Sağlıklı diş eti, gülkurusu pembe renkli ve sert kıvamlıdır. Dişeti hastalığının ilk safhaları gingivitis olarak adlandırılır ve genellikle diş eti kanamaları ile görülür. Ağız kokusu da bu tabloya eşlik eder. Hastalar daha çok diş fırçalarken kanama görseler de çok üzerinde durmazlar. Bu safhada hastalığın tedavisi oldukça basittir. Hekim tarafından yapılacak olan profesyonel diş taşı temizliği ve hastanın düzenli diş fırçalaması ile iyileşme sağlanır.
    Gingivitis tablosu tedavi edilmezse diş eti kenarlarındaki iltihap daha da yaygınlaşır ve cepler oluşmaya başlar. Bu cepler gittikçe daha da zor temizlenen bölgeler haline gelirler. İltihabi dokular bir müddet sonra dişleri çevreleyen kemiğe de yayılırlar ve diş eti ve kemik çekilmesine sebep olurlar. Buna periodontitis denir. Bu safhada şiddetli diş ağrıları ve kanamalar, dişlerde sallanmalar ve ağız kokusu görülür. Ağızda iltihabi bir tat hissedilir.
    Bu safhada tedavi, daha derin kök yüzeylerini de kapsayan diş taşı temizliği ve diş eti cerrahileri şeklinde olur. Diş eti ceplerinde oluşan iltihaplar, küretaj ve periodontal cerrahi (flep yöntemleri) ile tedavi edilir.
    DİŞ ETİ HASTALIKLARININ DİĞER NEDENLERİ?
    Çevresel , sistemik, kalıtsal bazı faktörler dişeti hastalığının gelişimi için risk faktörleridir. Sigara, stres, hormonal değişiklikler, ilaç kullanımı, diş sıkmak ve gıcırdatmak, diabet-şeker hastalığı, kötü beslenme, kötü yapılmış kron köprü ve dolgular vs dişeti hastalıklarının sebeplerindendir.
    DİŞ TAŞI OLUŞUMUNU ÖNLEMEK İÇİN NELER YAPMALIYIM?
    Diş hekiminiz tarafından tavsiye edildiği üzere, her 6 aylık periyodlarla dişleri profesyonel olarak temizletmek, diş yüzeyine tutunan ve diş taşı kristallerinin oluşmasını ya da gelişmesini engellemek için düzenli bir şekilde dişleri fırçalamak gerekir.
    Diş eti hastalıklarının tedavisi uzman bir diş hekimi tarafından basit yöntemlerle yapılarak dişlerin uzun yıllar boyunca sağlıklı bir şekilde ağzınıza kalması sağlanabilmektedir.
    İMPLANT
    Dental implantlar herhangi bir sebeple kaybedilen dişlerin yerlerine yerleştirilerek kök işlevi gören, sabit ve hareketli protezlere retansiyon ve destek sağlayan titanyum vidalardır. Tek bir diş eksikliğinde, çoklu diş eksikliklerinde ve ya tam dişsizliklerde hastaların fonksiyonel, estetik, fonetik ve psikolojik durumlarının iyileştirilmesinde doğal dişlere en yakın sonuçlar dental implant tedavileri ile elde edilmektedir.
    İmplantlar uzman diş hekimleri tarafından steril ortamlarda küçük bir cerrahi işlemle çene kemiğine yerleştirilirler. Bu işlem sonrasında yaklaşık olarak iki-üç ay içerisinde implant çene kemiğine tamamen tutunur. Bu aşamalardan sonra gerçek bir diş kökünün yerini alan implant, üzerine konacak protezi taşıyacak duruma gelir. İmplant uygulamasının yapılabilmesi için, öncelikle implantı destekleyecek kemik yapısının ve diş etlerinin yeterli miktarda ve sağlıklı olması gerekir. Bunlar olmadığı durumda ilave kemik cerrahisi uygulamaları (kemik ogmentasyonu, yapay kemik greft uygulamsı, sinüs lift, otojen blok kemik greft) ile de implant yapılır ve başarı oranı çok yüksektir.
    İMPLANT TEDAVİSİ SONRASI BAKIM
    Tamamlanan implant destekli protetik tedaviden sonra, implantların uzun yıllar sorunsuz bir şekilde kullanılabilmesi için bireysel ağız ve diş bakımına gerekli özen gösterilmeli ve 6 aylık periodlarla düzenli olarak diş hekimine kontrollere gidilmelidir.